Matkou v šestnácti

17. března 2015 v 22:17 | Veronika |  Články


Jednou jsem projížděla filmy a přemýšlela, co si pustit. Narazila jsem na Matkou v šestnácti, a tak nějak mě okamžitě bylo jasné, na co budu koukat. Ze začátku jsem si říkala, že to je nic moc. Ve dvacáté minutě jsem to vzdala, že mě to nebaví, jenže já prostě vždy všechno dokoukám, tak jsem se k tomu po pár dnech vrátila. A musím říct, že je to dokonalý film. Už jste mohli poznat, jak moc miluji děti, a tak mě ten film dostal do kolen a několik minut jsem se pomalu dusila vzlykami.

Ne, nechci vám tu povídat o čem to bylo, nechci vám tu vypichovat véci, které se mi líbily ani ty, které se mi naopak nelíbily, nebudu vám tu ani doporučovat a hlásat, abyste se na to podívali a podobně, protože mi je jasné, že ne každého by to bavilo, zajímalo, chci vám tu jen něco povědět.


Nezletilé matky, když se nad tím tak zamyslím, víte kolik já znám holek v mých letech, dokonce mladších, které už mají post matky?

Ve čtrnácti otěhotněla známá, se kterou jsem se kdysi dost bavila. Sakra, ve 14 letech? Porodila dva týdny po dodělání základní školy, na střední mohla rovnou zapomenout. Dalšich X slečen, které znám, které už se nebaví v klubech, ale kojí a po večerech chovaji mimčo, chodí s ním po bytě a utěšují ho, protože se prořezávají zoubky. Možná je to k ničemu, ale holky, měly bychom si všechny uvědomit, že nejsme, jako náctileté puberťačky stavěné na mateřství, a proto prosím, vždy si uvědomujte, co děláte, co se může stát a dávejte pozor. Myslím, že v 16-17 letech se z nás nemohou stat plnohodnotné matky, které by tomu dítku měly dat vše, co potřebuje a do toho ukojily naše touhy a zájmy, jako mladé slečny. Ano, ne každá je špatná matka, ale... copak je to v těch letech plánované? Možna tu budou komentáře a názory, které se mnou budou nesouhlasit, ALE! Dávejte na sebe pozor, přemýšlejte nad následky, protože to neovlivní jen váš život, ale spousty životů kolem vás. Rodiče, kamarády, blízke, otce dítěte (jo, já vím, je to i jeho chyba, ale když to řeknu hnusně, my jsme ty, co roztáhly)...

Nebudu tu moralizovat a neberte to tak, že bych měla něco proti takovým případům, já jsem ráda, že to miminko neskoncilo vysáté do nádobky, jen prosim... myslete nad tím, jaký život má to dítě s vámi a jaké by mělo s vámi za 10 let.

Jako další velmi důležiá věc, tam bylo poukázáno na matky/páry, které se roky snaží o děti. Taková kontrast, která v tom filmu nakonec dopadne dobře, ještě že tak!

Tady je ta nespravedlnost. Někdo dítě má, i když ho nechce, týrá ho, bije, trápí, žije v šílených podmínkách, nebo v rodině takto mladých, i když žijí lidé, kteří by se pro dítě rozkrájeli a jsou ukazkovými příklady dokonalých rodiču.

Sama kapitola je i pěstounská péče a osvojení v tomhle světě. Ano, bylo to tam také. Pár dostal dítě do péče a najednou bum a matka se najednou rozhodla, že vlastně to dítě chce. Copak je ta živá dušička jen kus oblečení, pár bot, které si můžete vyzkoušet, pak dát zpátky do regálu a nakonec se teda vratit s tím, že si ho teda vezmou? Je dobře, že ho chtěla zpět, ale copak to bude za matku, která da svého potomka pryč a pak si ho teda vezme nazpět. Hlava mi to nebere. Případy, kdy dají dítě do dětského domova a jednou za rok se za ním staví, nebo pošlou pohled a jak kdyby to dělali naschvál, protože takhle ten človíček nemůže potkat a vyrůstat v rodině, protože v našich státech to je v pořádku, takový zájem evidentně stačí. To, že to někdo nosil 9 měsíců v bříšku ještě neznamená, že to z něj automaticky dělá matku, rodiče.

Novorozenec, kojenec, batole, předškolák, školák, puberťák, adolescent, pořád to je člověk, ten samý, jako se narodí chudému, mladému, bohatému, hendikepovanému, měl by mít každý to, co si zaslouži. Lásku, porozumění, aby se o něj rodič zajímal, staral, opatroval ho. Určití by měli mít napsané na čele, že si nezaslouží mít dítě! Ale, o tom zase příště.
Pokud se chcete podivat, podivejte, je to. Nahrané to je na yt, určitě i na jiné stránce online. Je to opravdu krásný film. Podobný tomu je třeba i Juno, ale to je spíš takový lehce komediální, ne tak reálný.

- Jsem pro, aby mladé matky vychovávaly své děti, pokud jejich rodiče, jejich přítel i rodiče přítele, je ve všem podrželi a pomohli jim. Mít dítě, pokud se na ně každý vykašle a dítko opravdu střádá, tím nechci říkat, že i tak by se maminka nedokázala postarat, to raději ten potrat. A já jsem opravdu proti nim.
Když už, tak za určitých podmínek.



Co si myslíte o náctiletých maminkách?

Co si myslíte o dětech v dětských domovech, které nikdy nepoznají doma, protože jim to nase zákony nepovolují?

Videli jste film? Co si o něm myslite?

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kia Kia | Web | 18. března 2015 v 4:30 | Reagovat

Můj názor je ten, že v tomto věku je dívka prostě pořád ještě sama dítě a rozhodně není připravena na to, mít dítě a starat se o něj.
V dětském domově jsem byla v rámci školní praxe. Musím říct, že děti se tam mají dobře, vychovatelky mají jako svou rodinu, jsou k nim moc hodné, děti jsou vychované. Ano, děti nemají svou rodinu, nemůže ji to nahradit. Ale rozhodně nejsem proti.
Film jsem neviděla, ale nejspíše si ho stáhnu.

2 Michaela Michaela | Web | 18. března 2015 v 16:25 | Reagovat

Film jsem viděla a musím říct že se mi hodně líbil. A stejně jako ty jsem u něj brečela. Názor na náctileté maminky ? Na tohle téma bych mohla psát až do noci, ale vždycky mě to uplně vytočí. Protože když to tak vezmu tak děti si udělaj dítě a jsou naprosto nezodpovědný. Je mi těch dětí hodně líto. Nechci házet všechny holky do jednoho pytle, ale myslím si že pořizovat si děti v 16 je naprosto hrozné.. A děti z dětských domovů ? To je další téma, které mě dokáže zvednout ze židle. Ale díky za to, že dětské domovy existují, protože osudy některých dětí by nedopadly moc dobře.  Zbožnuju děti. A moc krásný článek :)

3 Katelin Katelin | E-mail | Web | 18. března 2015 v 20:30 | Reagovat

Já jsem proti potratu. Přijde mi to strašné - zabít nevinou dušičku. Ale možná je to v některých případech lepší. Protože by potom to dítě mohlo trpět.
Myslím si, že každé dítě má právo mít svou rodinu. Je mi strašně líto dětí v dětském domově, protože nepoznají rodičovskou lásku :(
Film jsem neviděla.

4 Heaven Heaven | E-mail | Web | 19. března 2015 v 14:41 | Reagovat

Film jsem neviděla, ale možná se na něj podívám. Slyšela jsem o pár holkách z mého okolí, které jsou v mém věku a už mají první, některé i druhé dítě. Vždyť je to šílené! Sami jsou přece ještě děti. Bohužel svět není spravedlivý, takže kdo se o dítě už dlouho snaží, jako naschvál se mu to nedaří a jinde zase děti trpí...

5 cincina cincina | Web | 19. března 2015 v 19:58 | Reagovat

Zrovna nedávno jsem potkala jednu kamarádku, která je ode mě o rok mladší. A zjistila jsem, že byla těhotná a porodila. To mi vyrazilo dech, protože bych to do ní vážně neřekla.
Já nevím. Podle mě ty mladé holky jsou blbé. Všichni na sex hrozně spěchají, jako by to bylo bůhví co. Možná zním jako stará panna, nebo cokoliv jinýho, ale já bych prostě počkala. Na co spěchat. Dokonce i ta hranice sexu, kdy se může už od patnácti. Zvedla bych ji nahoru. Ale to už by pro některé byl asi hardcore no:D
Nicméně si myslím, že malé dítě není nic pro šestnáctileté holky. Rozhodně ne v dnešní době:)

6 Madlovers Madlovers | Web | 20. března 2015 v 19:00 | Reagovat

Film jsem viděla, ale už je to hodně dávno. Spíš jsem si vzpomněla na film Jak porodit a nezbláznit se :) nebo zbožňuji americkou reality show Náctileté maminky. Děti mám moc ráda, o spoustu dětí jsem se starala a byla jako ty náctileté-místo řádění v klubu jsem je krmila, přebalovala a uspávala. A vůbec toho nelituji. Dalo mi to kupu zkušeností a na svoje děti se moc těším, ještě počkám, ale těším se. Znám dívky, co jsou skvělými matkami i v 16-ti a znám i ženy, kterým bude 30 a výchovu a starost o děti naprosto nezvládají.

Co se týče dětí v domovech-několik jsem jich navštívila, byla jsem se tam podívat, všichni se tam opravdu snaží, aby děti byly připravené na život. Posíláme peníze a hračky, aby jim bylo lépe. Stejně jim to nikdy nevynahradí lásku a když jí nepoznají, nejspíš ji ani nebudou schopni dávat. Navíc je pro ně nepřirozené, když každý den nedostanou nějaký nový dárek. Jako menší jsem chtěla mít 3 vlastní děti a 3 adoptované, později i celou vesničku :D tak uvidíme

7 fakynn fakynn | E-mail | Web | 20. března 2015 v 19:13 | Reagovat

[1]: To máš naprostou pravdu.
Neříkám, že se tam mají špatně, ale vyrůstat v děcáku nebo v milující rodině je prostě rozdíl.

[2]: Souhlasím s tebou. :) A děkuji.

[3]: Ano, raději potrat, než mít ošklivý život.

[4]: Jo, to je přesné...

[5]: Máš určitě pravdu.
Ano, moje spolužačka ze základky asi před půl rokem porodila. To je hrozné. Vždyť jsme spolu chodili do třídy!

[6]: Jelikož mám dva malé bráchy a pořád hlídám, tak také můj společenský život se točí kolem plenek, vaření večeří a koukání, ale tak nějak jsem to posuzovala tak, že holky, které dělají to, co já, většinou nejsou ty, které tlačí kočár.
Taky jsem si chtěla adoptovat, ale jelikož jsem nedávno zjistila, že budu mít velké problémy otěhotnět, asi to tak i bude.

8 Kerr Kerr | Web | 20. března 2015 v 21:33 | Reagovat

Já chci dítě, vážně moc. Jsem divná, že už v takovém věku chci dítě, zároveň si ale uvědomuji, že to nejde hned teď. Ani v příštích pěti letech. Chci, abych měla tolik peněz, abych ho mohla dobře zajistit. Aby mohlo chodit na kroužky, na které by chtělo, aby mělo slušné oblečení, hlavně aby mělo dobrého tátu. A máš super článek. A film jsem viděla taky zrovna nedávno, celkem hustý. Skončilo to nečekaně a ...krásně :)

9 Kerr Kerr | Web | 20. března 2015 v 21:33 | Reagovat

Já chci dítě, vážně moc. Jsem divná, že už v takovém věku chci dítě, zároveň si ale uvědomuji, že to nejde hned teď. Ani v příštích pěti letech. Chci, abych měla tolik peněz, abych ho mohla dobře zajistit. Aby mohlo chodit na kroužky, na které by chtělo, aby mělo slušné oblečení, hlavně aby mělo dobrého tátu. A máš super článek. A film jsem viděla taky zrovna nedávno, celkem hustý. Skončilo to nečekaně a ...krásně :)

10 fakynn fakynn | E-mail | Web | 20. března 2015 v 22:08 | Reagovat

[9]: Jo, já to mám asi úplně stejně jako ty. No ne asi, ale určitě. :)
Děkuji.
Jo, skončilo to úplně krásně!

11 Marky | little-me Marky | little-me | Web | 20. března 2015 v 23:45 | Reagovat

Já děti nemám ráda a ani si nedokážu představit, že bych ho jednou měla. Já jsem hrozně netrpělivý a agresivní člověk, takže když se mi třeba někdo nepodřídí a já se pořádně naštvu, jsem schopná mu vrazit.  Dítě by nebylo výjimkou. Ne, fakt si nedokážu představit, že bych to měla šatit, živit, vychovávat to a navíc jak řvou, ble ble, už když třeba slyším brečící dítě v autobuse, běhá mi po těle vztek.
I když teda děti ráda nemám, je nefér, že se dávají do dětských domovů nebo na potrat. Nemůžou za to no..

12 Madlovers Madlovers | Web | 20. března 2015 v 23:53 | Reagovat

[7]: Je to krásný článek, snad se u toho některé dámy zamyslí. Budu ti držet pěsti od budoucna aby ti to vyšlo :)

13 Elly Elly | Web | 21. března 2015 v 18:22 | Reagovat

Bývalá spolužačka čeká teď v dubnu miminko. Vím, že ještě propadla, takže ZŠ ještě nemá ani dodělanou. Proto je lepší si dávat pozor a nepodceňovat nic! :)

14 Magg Magg | Web | 21. března 2015 v 19:04 | Reagovat

Krásný článek, já sama znám pár holek co děti měli chvíli po patnáctých narozeninách.
Já teda děti nechci,netáhne mě být matkou.:)

15 fakynn fakynn | E-mail | Web | 21. března 2015 v 20:43 | Reagovat

[11]:: Já naopak děti miluji, no. :)
Podle mě má každý právo na hezký život, což takový většinou nemaj. Bohužel, ale nebudu všechny házet do jednoho pytle.

[12]:: Děkuji. :)

[13]:: To je opravdu strašné. Nemít ani základku, co to bude mít za život.

[14]:: Každý pro to nemá pud, to je jasné. :)
Děkuji.

16 Kelíns Kelíns | Web | 22. března 2015 v 7:34 | Reagovat

Film jsem viděla, ale jen druhou půlku a moc mě to teda nebavilo.
Jak si napsala, pokud mají ty holky oporu, tak to zvládnou. Dřív se taky měli děti někdy kolem dvaceti.
Ty děti v dětských domovech, to mi přijde asi nejvíc smutný. Sama ale nevím, co jinýho se dá dělat.

17 neweresth neweresth | Web | 22. března 2015 v 9:10 | Reagovat

Heh, myslím, že jsem ten film viděla. No, ale co se týče mého přístupu vůči těmhle mladým slečnám. Ano, myslím si, že většinou je to fakt jen shoda blbých náhod, kdy si slečna prostě neuvědomuje oč vlastně jde a následky jsou zcela někde v neznámu. Nevím, v dnešní době je velice těžké starat se o dítě a vlastně samotná studovat. Nechtěla bych, aby se mi o dítě starala mamka, trochu s nádechem neúcty. Ano a nemyslím si, že je tady šance aby bylo dítě řádně zdravé, větší pravděpodobnost nějaké chyby v genech. No, asi tak. Nešla bych do toho. Avšak, obdiv těm slečnám, které tohle zvládnou a to hlavně psychicky. ^^

18 Nany Nany | Web | 22. března 2015 v 13:54 | Reagovat

Ten film jsem neviděla, ale až bude čas, tak se určitě podívám, protože už jenom z názvu soudím, že by mohl být zajímavý a že by mi zase trochu otevřel oči.
Kdybych teď zjistila, že jsem těhotná, asi bych se posrala. Možná, že bych v té situaci reagovala jinak, ale teď říkám, že bych si ho nenechala. O dítěti mám představu kolem 30, když už budu mít hotovou výšku a aspoň částečně nějakou kariéru. Sice se říká, že je super, když má matka dítě třeba ve dvaceti, protože pak spolu mají více kamarádský vztah, jenže já si chci pořádně užívat a nechci, aby dítě kvůli tomu trpělo. A jestli s tím mám problém ve dvaceti, tak v takových patnácti...
Co se děcáků týče, tak do nich bych se moc nemontovala, nemám tušení, jak to chodí. Jediné, co bych k tomu řekla je to, že mi to přijde strašně smutné a nefér.

19 Prackal Prackal | E-mail | Web | 22. března 2015 v 14:13 | Reagovat

Zajímavý článek, líbí se mi tvůj pohled na věc, akorát v jednom bych snad doplnil.
Pár, který se o dítě snaží roky a pak najednou přijde, dost často tomu dítěti také dává špatnou výchovu. Rodiče považují potomka za toho vytouženého a nenechají dopustit aby se mu něco stalo. Z těchto dětí se stávají buď takové ty rozmazlené děti, které si myslí, že jsou středem vesmíru a nebo namyšlení egoisti, kteří si myslí, že vždy bude po jejich.

20 Ginny . Ginny . | Web | 22. března 2015 v 15:07 | Reagovat

- Ten film sem sice neviděla , ale zrovna sem na něj někdy cca před tejden narazila . Chvíli sem přemejšlela , jestli si ho mám pustit , ale nakonec sem to vzdala .
Ale po přečtení tvýho článku si ho asi zase najdu a kouknu se na něj :))
- Myslim , že mít dítě nezletilá je špatný pro obě stránky . Jak pro to malý děcko , tak i pro matku , který je vlastně taky eště dítě a chce si užívat život .
Všechno má svůj čas .

21 deina-b deina-b | Web | 26. března 2015 v 14:21 | Reagovat

Při filmu jsme s kámoškou brečely. Je to ten největší doják, který jsem kdy viděla... Doporučuju podívat! :)

22 Fakynn Fakynn | E-mail | Web | 28. března 2015 v 13:58 | Reagovat

[16]: Ale kolem dvaceti je to stále v pohodě, to už většina má i po škole, ale co ty mladší?
Pořád lepší dětský domov, než nějaká popelnice nebo igelitka v lese.
Neříkám, že je to špatné, spíše jen že ty děti si to nezaslouží a určitě ne to, že nemají ani šanci najít si adoptivní rodiče nebo pěstouny.

[17]: Určitě souhlasím! :)

[18]: Také děti plánuji až kolem třiceti. Je sice pěkné, když je mladá maminka, protože si údajně s dítkem více rozumí, ale to raději budu mít to dítě zabezpečené a budeme mít menší rozpory, které se ale vždy dají urovnat. :)
Podívej se na něj, podle mě je fakt pěkný. :)

[19]: Jak už jsem ti psala, nejde o to, jestli budou rozmazlení nebo ne, myslela jsem to tak, jakou budou mít sociální zabezpečení. :)
A děkuji. :)

[20]: Ano, to je určitě pravda. :)

[21]: Je to hezké. :)

23 angie-libi angie-libi | Web | 8. dubna 2015 v 17:10 | Reagovat

Tyyjo, určitě se na film podívám :)
a mám uplně stejný názor, nenechala bych si takhle "zkazit" život :)

24 Maggie Maggie | Web | 13. dubna 2015 v 17:47 | Reagovat

Ono je to asi pravda, že v těchto letech nejsou holky ještě připravené na to být matkou, ale znám jednu kamarádku, která otěhotněla v 16. Byla to sice nešťastná náhoda a věděla, že si to nemůže nechat, ale když šla na potrat, nebo tak nějak, tak jí doktorka řekla, že je u ní velká pravděpodobnost, že už další dítě mít nebude. A proto si miminko nechala. Měla rizikový těhotenství, do školy, na střední chodila jen pár měsíců a pak šla na mateřskou. Má skvělou mámu, která jí se vším pomáhá. Chlapeček je zdravý a před dvěma dny mu bylo 5 měsíců. Šťastnější jsem tu holku nikdy neviděla. Vzdala se vší zábavy, kterou si mohla užívat a připoutala si k sobě dítě, který miluje víc než cokoli. Školu má v plánu si dodělat za pomoci její matky.
Ne každá 16 letá holka musí být špatnou matkou. Rozhodně ji obdivuju.

25 Neriah Neriah | 20. dubna 2015 v 12:16 | Reagovat

Film neznám, ale možná se na něj podívám.
Vím o několika náctiletých matkách, i když žádné nebylo šestnáct ani méně... Jedna v osmnácti porodila těžce nemocná dvojčata a má úcta, jak to s přítelem unesli a starají se o ně. Druhá ve stejném věku syna, kterému je dnes pět a nemyslím si, že by nějak strádal. A do třetice žena, která otěhotněla v maturitním ročníku a k dnes pětiletému synovi má ještě další dvě plánované a celá rodina je spolu šťastná.
Šestnáct let je podle mě ještě málo na to mít dítě, ale těch osmnáct - proč ne, jestliže je dívka dostatečně vyzrálá a má prostředky, jak se o díte postarat. Já např. nemám nějakou touhu po užívání si života do třiceti, chtěla bych děti co nejdřív. Dnes je mi skoro dvaadvacet a mít tu možnost, vykašlu se na školu a mám už dítě. Přitom dnes se i můj věk stává pomalu raritou, co se mateřství týče.
Není dobré čekat do pětatřiceti a pak se divit, že se otěhotnění nedaří, ale brzký věk taky není dobrý... Ne všechny náctileté matky musí být špatné, znám dívky, které by to dozajista zvládly.Ale bohužel existuje víc těch, které nemají podporu v okolí, natož rozum, a to je pak průšvih.
K dětským domovům se vyjadřovat nebudu, bylo by to na dlouho. Spolu s PP je to hodně složitá problematika... Někdy o tom možná napíšu článek.

26 Patrik Patrik | Web | 24. srpna 2015 v 12:51 | Reagovat

Co si myslím? Že to nemají lehké, chuděry... My jsme byli na střední plodná třída, jelikož nám dvě holky otěhotněly a jedna se začala starat o svou neteř... Hodně tu záleží na tom, jak se k tomu postaví rodina a hlavně otec malého... =)

27 Kája Kája | Web | 1. října 2015 v 12:52 | Reagovat

Jsem zásadně proti náctiletým matkám, protože co sakra pak budou mít za život? Upřímně si nedokážu představit, že bych třeba teď v mém věku vychovávala dítě. Prostě ne. Nedokážu. Sama dítě plánuji až někdy kolem 30 let a to ani nevím, co mě ještě jednou potká a tak.. Nechápu to, jak holky v našem věku můžou být tak blbý a něco takového dopustit. Chudáci děti.

28 Eva Eva | Web | 4. dubna 2016 v 21:40 | Reagovat

Také si myslím, že by děti neměly vychovávat děti. Musí to být složité, jak pro náctiletou maminku, tak pro miminko. Jsou určitě i maminky, které zvládnou v pohodě miminko i v 16 letech, ale to jsou asi spíše výjimky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama